Kalcium

KalciumKalcium är den vanligaste mineralen i kroppen och mer än 99% finns i skelettet och tänderna. Kalciumet är livsnödvändigt och behövs bland annat för att utveckla och underhålla ben och tänder, samt för att hjälpa funktionen av hjärta, nerver, muskler och andra system i kroppen. De flesta förknippar kalcium med skelettet, oftast uppbyggandet av skelettet eller förebyggandet av benskörhet.

Kroppen kan inte på något sätt producera kalcium, utan vi måste få i oss det från mat, dryck eller tillskott. För att kroppen ska kunna ta till sig och använda kalcium rätt behövs andra vitaminer och mineraler, främst magnesium, fosfor, C-vitamin, D-vitamin och K-vitamin.

RDI (rekommenderat dagligt intag) av kalcium är enligt Livsmedelsverket:

  • Spädbarn upp till sex månader gamla: De skriver inget om det
  • Spädbarn 6-12 månader: 540 mg kalcium
  • Barn 1-5 år: 600 mg
  • Barn 6-9 år: 700 mg
  • Barn och tonåringar 10-17 år: 900 mg
  • Vuxna 18 år och äldre: 800 mg
  • Gravida och ammande: 900 mg

Läs mer om kalcium i artiklarna om kalcium i mat, kalciumbrist, symptom på kalciumbrist, hypokalcemi, kalciumtillskott och kalciumtabletter.