Fosfor

FosforFosfor är den näst vanligaste mineralen i kroppen. Bara kalcium är vanligare. Drygt 86% av allt fosfor i kroppen finns i ben och tänder. De övriga (ca 14%) finns bland annat i muskler, blod, organ och celler. Fosfor är livsviktigt och vi behöver få i oss det varje dag (se RDI längre ner).

Varför behöver vi fosfor?

  • Fosfor samverkar med kalcium i uppbyggande och underhåll av ben och tänder.
  • Fosfor behövs för celltillväxt och framställning av DNA.
  • Fosfor spelar en viktig roll i hur kroppen lagrar och använder energi.
  • Fosfor hjälper njurarna att filtrera ut delar av kroppens avfall.
  • Fosfor behövs för att reglera fettbalansen i blodet och upprätthålla dess pH-värde.
  • Fosfor behövs för att kroppen ska kunna ta till sig, använda och balansera andra vitaminer och mineraler, som till exempel B-vitamin, D-vitamin, jod, magnesium och zink.

Fosfor i mat

  • Mejeriprodukter (mjölk, ost, yoghurt, filmjölk)
  • Kött (fågel, ägg, de flesta sorters kött)
  • Bröd
  • Nötter och frön (solrosfrön, pumpafrön m.fl.)

Fosforbrist
Diabetes, för lite mat, alkoholism, glutenintolerans, chrons sjukdom och flera andra hälsotillstånd och sjukdomar kan orsaka fosforbrist. Det finns även vissa läkemedel som kan orsaka det. Brist kan uppstå av att man antingen inte får i sig tillräckligt med fosfor, eller av att kroppen inte tar till sig tillräckligt av det fosfor man får i sig. Vid fosforbrist kan hjärnans och nervernas kapacitet påverkas till det sämre. Man kan få benskörhet och hypokalcemi.

Symptom på fosforbrist
Stela leder, minskad aptit, stor viktförlust eller viktuppgång, trötthet, domningar, stickningar, mindre ork och att man känner sig svag kan vara symptom som orsakas av fosforbrist, men det kan även ha orsakats av andra saker och är därför inget bevis på fosforbrist.

För mycket fosfor – Överdosering
Det är vanligare att man får i sig för mycket fosfor än att man får i sig för lite. För mycket fosfor kan ge problem med njurarna och hjärt-kärlsystemet.

RDI (rekommenderat dagligt intag) av fosfor är enligt Livsmedelsverket:

  • Spädbarn upp till sex månader gamla: Ingen uppgift
  • Spädbarn 6-12 månader: 420 mg fosfor
  • Barn 1-5 år: 470 mg
  • Barn 6-9 år: 540 mg
  • Barn, tonåringar och vuxna 10-20 år: 700 mg
  • Vuxna 21 år och äldre: 600 mg
  • Gravida: 700 mg
  • Ammande: 900 mg